בשנים האחרונות מתרחשת מהפכה בתחום הבטיחות בענף הבנייה בישראל. כך נראה כי הגידול המהיר בהיקף הבנייה בישראל שנובע בעיקר בעקבות הביקוש הגובר למגורים, תשתיות ופרויקטים שונים במגזרים הציבוריים והפרטיים כאחד, מגביר באופן ברור את הצורך בבניה נוספת וכתוצאה מכך צורך הולך וגובר גם הצורך בשימוש במומחים לבטיחות הבנייה והעבודה.
כידוע, ענף הבניה הוא אחד הענפים המסוכנים ביותר בעולם העבודה ואף הסטטיסטיקה מלמדת כי ישראל נמצאת במקום גבוה מאוד בשיעור תאונות העבודה בענף זה. הסיבות לכך הן מגוונות אך בעיקר ענף זה מסוכן משום שסביבת העבודה כוללת משתנים מסוכנים רבים כדוגמת עבודה בגובה רב; שימוש בציוד מכני כבד; שימוש במכונות מסוכנות; חשיפה למתח חשמלי ותנאי עבודה משתנים.
בנסיבות אלה, הולך וגובר הצורך באנשי מקצוע בתחום ענף הבטיחות בישראל שיפקחו ויתוו מדיניות ונהלים שיצמצמו את תאונות העבודה בענף הבנייה וכן יבטיחו סביבת עבודה בטוחה ואיכותית עבור הפועלים ועובדי הענף.
הגברת האכיפה והפיקוח: הזדמנות למקצוענים חדשים
לצערנו, בתדירות יחסית גבוהה אנו נתקלים בפרסומים וחדשות אודות תאונות בענף הבנייה שחלקן מתאפיינות בפגיעות קלות עד חמורות ובמקרים קיצוניים יותר גם במוות. הידיעות בתקשורת מתייחסות לא פעם לכך שבאתר הבנייה בו התרחשה התאונה, לא הקפידו על נהלי בטיחות ופיקוח צמוד מה שטרם להתרחשות התאונה והתוצאות המצערות ולאפשרות שאם היו פועלים כמתואר, הנזק היה נמנע. בנסיבות אלה, צמח הצורך למתן דגש משמעותי על בטיחות בענף הבנייה שכולם שותפים לו. החל מהקבלן המנהל את הפרויקט, המהנדסים, האדריכלים והפועלים לצד הצורך הגובר בהגברת הפיקוח לאור עליית המודעות לסיכונים ולמניעת תאונות עבודה.
ממונה הבטיחות אחראי על ניהול והנחיית תוכניות בטיחות במקום העבודה. תפקידו העיקרי הוא לוודא כי כל נהליו וכללי הבטיחות אותם התווה מיושמים כראוי. תפקידיו הם רבים והוא אחרי על הדרכת העובדים באתר, ניהול וזיהוי סיכונים, ביצוע ביקורות קבועות שמטרתן לוודא כי נהליו מיושמים הלכה למעשה והכי חשוב, מתן מענה מהיר מאוד במקרה של בעיות בטיחות. בנוסף, ממונה הבטיחות אחראי על כך שהעובדים בשטח ימגנו את עצמם בצורה מיטבית באופן שבו יחבשו קסדה במהלך כל זמן עבודתם באתר, רתמות ומגני גוף ויעבדו בהתאם להוראות ונהלי הבטיחות בהתאם לכל אזור ותפקיד.
כך, באמצעות פיקוח צמוד הצבת אמצעי בטיחות מתקדמים וכן הדרכות שוטפות המגבירות את המודעות של כלל העובדים באתר ממוני הבטיחות יכולים לצמצם משמעותית את הסיכון לקרות תאונת עבודה באתרם וכן את הבטיחות הכללית באתר.
התחדשות עירונית וצמיחת שוק הבנייה: הדרישה לממוני בטיחות בשיא
כתוצאה ממצוקת הבנייה והצורך בבניית בנייני מגורים משופצים ואיכותיים, נראה כי לאחרונה חלה צמיחה משמעותית בפרויקטים של התחדשות עירונית. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר היא תכנית תמ"א 38 שהיא תוכנית מתאר ארצית אשר במסגרתה ניתן לחזק מבנים קיימים ויחסית ישנים מול סכנת רעידת אדמה תוך הוספת יחידות דיור חדשות. בעידן של היום, פרויקטים אלו הפכו לפופולריים מאוד משום שהם מיטיבים עם הדיירים הקיימים בכך שהם מעניקים להם דירות חדשות או משופצות או עם שינוי לטובה כזה או אחר, וגם עם הצרכנים המעוניינים לרכוש דירה יחסית חדשה באזורים מרכזיים בערים גדולות בישראל.
בעקבות העלייה המסיבית בהיקף הפרויקטים של התחדשות עירונית, גובר הביקוש לבעלי מקצוע מתחום ממוני בטיחות מוסמכים, שכן ערים כמו תל אביב, חיפה וירושלים שואפות להרחיב את תחום הבנייה העירונית תוך שמירה על תקני הבטיחות המחמירים ביותר. ההסתמכות על אנשי מקצוע מיומנים היא קריטית בפרויקטים אלו, כפי שציינו ונחזור, משום שכל טעות בבחינת סיכונים או אי קיום תקני בטיחות, עלולים להוביל לתוצאות חמורות שיכולות לעלות במחירים כבדים מאוד.
בהקשר זה, לאור הדרישה ההולכת וגדלה לממוני בטיחות מוסמכים, יש חשיבות רבה בהכשרת דור חדש של בעלי מקצוע איכותיים ומיומנים בתחום זה. לימודי בטיחות בבנייה מהווים מענה מושלם לצורך זה, כאשר תוכניות הלימוד המקיפות מספקות את הכלים, הידע וההכשרה המעשית הנדרשים לאלו המבקשים להשתלב בתחום. באמצעות הכשרה זו, בוגרי לימודים אלו יכולים לקחת חלק משמעותי במימוש פרויקטים של התחדשות עירונית, להבטיח את בטיחות העוסקים בתחום ואת שיפור איכות חייהם של הדיירים והמשתמשים בעתיד.
טכנולוגיה וחדשנות בבטיחות: הזדמנות להתמקצע בכלים מתקדמים
כמו כמעט כל תחום בעידן של היום, תחום הבטיחות בענף הבניה נמצא בצמיחה מתמדת. כפי שתואר, ענף זה מאופיין בסכנות רבות שיש לשים אליהן לב ולהקפיד על נהלי האתר לצד שימוש בטכנולוגיות מסייעות, כמו:
- שימוש במצלמות במרחב העבודה – המצלמות מאפשרות לפקח על עובדים בזמן אמת ולבדוק מי לא חובש קסדה או מי לא מקפיד על נהלי הבטיחות החשובים. אמצעי זה מבטיח תיעוד חשוב שבחינתו ושימושו יכולים לסייע בהפקת לקחים וליצירת נהלים מותאמים ויעילים יותר בהתאם למרחב העבודה הספציפי.
- שעון לביש – שעון אשר מתריע לעובד על כניסתם לאזורים לא בטוחים ובאמצעות סנסורים שונים, מדווח בזמן אמת לממונים על הסכנה ומקום הימצאות העובד באתר.
ענף הבניה משתמש גם בסימולטורים שתפקידם לאמן ולהדריך את עובדי הבניין באופן שבו הם יכולים להתנסות ולהתמקצע מחוץ לאתר הבנייה ובכך להפוך למיומנים יותר וזאת מבלי שיתנסו על אמת באתר עצמו.
שכר ותנאים: למה התחום משתלם כלכלית?
אחד התפקידים הכי רווחים בענף הבנייה הוא ממונה בטיחות או מנהלי בטיחות, ממוצע השכר לבעל תפקיד שכזה עומד על 18,094 ₪ לחודש עבודה שכן מדובר בשכר שהוא מעל הממוצע בשוק הישראלי וממוצב בין 6 התפקידים הראשונים הכי רווחים בענף הבנייה בישראל. מעבר לשכר המתגמל, מדובר במקצוע עם אפיקי קידום שכן ממונה בטיחות מתחיל באתר בודד יכול להגיע גם לנהל את נושא הבטיחות בחברות ענק במשק. ללא ספק מדובר במקצוע המעניק שכר אטרקטיבי כבר מהשלב הראשון של הקריירה המקצועית של ממונה הבטיחות אך יתרון נוסף הוא שגם בטווח הארוך, תחום הבטיחות מהווה תחום יציב ומבוקש מאוד בשוק העבודה הישראלי שכן הוא מקיף את כל שלבי הבנייה – משלב התכנון ועד לגמר הפרויקט.
מכללת מרכז הבנייה הישראלי: המקום המוביל להכשרת ממוני בטיחות
כדי לקבל את כל הכלים הנחוצים להצלחה ומקצועיות איכותית, חשוב מאוד לבחור בקפידה במוסד לימודים עם ניסיון רב בתחום. מכללת מרכז הבנייה הישראלי היא המכללה המובילה להכשרת ממוני בטיחות בישראל והיא מציעה תוכנית לימודים מקיפה ומעמיקה המשלבת הלכה למעשה, מידע תיאורטי ומעשי שמקנה יתרון עצום לבוגריה בענף הבניה. המכללה מאפשרת לסטודנטים שלה לקבל את כלל הכלים הנדרשים כדי להצליח במקצוע ולתפקד כממוני בטיחות באתרים ברמה הגבוהה ביותר.
מכללת מרכז הבנייה הישראלי היא מכללה ותיקה בעלת ניסיון רב שנים בתחום הבנייה והבטיחות ומוכרת באופן רשמי על ידי משרד העבודה, דבר המהווה ערך נוסף ומשמעותי עבור כל בוגר. המכללה דוגלת בהנגשת ולימוד המידע העדכני ביותר עם דגש על תרגולים מעשיים בשטח באופן שיאפשר לבוגריה להתמודד עם אתגרים מוחשיים בשוק הבניה תוך מתן דגש על פתרון יעיל, מהיר ובטיחותי. במהלך הלימודים מקבלים הסטודנטים ליווי ויחס אישי שמסייע בהצלחתם וכן בוגריה כיום מקבלים יתרון בשוק העבודה בכך שמציבים את עצמם כאנשי מקצוע איכותיים ומבוקשים בענף הבנייה הישראלי ובכלל.